Friday, August 5, 2011

::bulan puasa dulu-dulu ::

mmm... bila tiba bulan puasa dan tengok adik bongsu a.ka. si kenit aku makan speghetti dan makan ayam goreng macho (yg agak popular kat kawasan rumah aku) setiap kali iftar sampaikan ade sekali tuh ibu aku sibuk berniaga kat bazaar ramadhan terlupa nak beli ayam goreng favourite adik aku...adik aku tuh boleh menagis dan merajuk kat bazaar ramadhan tuh...dah lah menagis kuat pulak tu...mak kau pown terpaksa lah beli ngan pakcik yg terakhir beli ayam tuh..sbb nak puaskan hati adik aku yang baru tahun pertama puasa penuh...teringat pulak mase bukak puase mase zaman aku kecik- kecik.

dulu aku ade sorang maid..mak cik ani aku panggil...dia pandai masak nasi goreng...bayangkanlah...bile berpuasa selama sebulan..tiap tiap hari aku makan nasik goreng...sahur pown same...nasik gorng...bayangkanlah makan nasik gorang 60 kali dalam sebulan.walaupun ayah ngan ibu aku beli macam-macam juadah untuk berbuka puasa... aku tetap nak makan nasik goreng maid aku tu. sampaikan pak cik aku pown tumpang sekaki makan nasik gorang...dah macam tak sah kalo kitorang tak makan nasik gorang mak cik ani aku tuh...sedap...tapi mak cik ani aku tu tak kerja lama nagn family aku sbb dier nak balik kampung jd lepas dier balik kampung..tak dapatlah aku makan nasik goreng yg die masak lagi.

selepas mak cik ani aku tu berenti kerja kat rumah kitornag...bulan puasa yang berikutnya...aku addicted pulak dengan nasi ayam....macam cerita nasi gorang jugaklah...hari- hari aku ngan adik aku makan nasik ayam...sampaikan ibu dan ayah aku tak payah tanye...aku dan adik aku nak makan ape...diorang dah tau jawapannya...mesty nak makan nasik ayam...adik aku akan pilih peha...aku punya favourite part dada ayam...sbb aku tak pandai sgt mkn part yang bertulang...

hish bile teringat balik zaman kecik2 dulu...aku gelak sendiri lah...klaka...bayangkanlah...makan benda yang sama tiap-tiap hari...seronoknya zaman aku kecik dulu...hanya tau nsik gornag dan nasik ayam...tak banyak kerenah...dan tak banyak yang difikirkan...tak terlintas langsung nak beli benda benda lain utk buka puasa...senang...bile dah besar nie..dah pandai nak rasa macam macam...yang akhirnya aku sendiri konfius nak makan apa...kan senang jadi budak budak...hanya tau seronok je...tak de sibuk2 nak beli macam macam


Happy Fasting...!!!

No comments:

Post a Comment

you say...